Українські мережеві інформаційні служби:

погляд математика

О. Левченко

Львівський національний університет імені Івана Франка

вул. Університетська, 1, м. Львів, 79000, e-mail: levch@franko.lviv.ua

 

Розглянуто діяльність найбільших інформаційних агентств України, які працюють у мережі Інтернет. Виконано порівняльний аналіз кількісних та якісних показників їхньої роботи.

Ключові слова: Інтернет, Інтернет-видання, мережеві інформаційні агентства

1. Вступ

Розпочнемо з цитати, взятої з веб-сайту популярного українського тижневика «Дзеркало тижня»: «Розмови про те, що Інтернет надто швидко перетвориться на один з головних каналів передачі суспільної інформації, здається, поволі стають реальністю. Наприклад, у США, за даними Дослідницького центру П’ю, з 1994 до 2004 року кількість тих, хто регулярно читає новини в Інтернеті зросла з 0 до 38 відсотків. Причому таке зростання відбирає чималу аудиторію у традиційних ЗМІ — у першу чергу в газет та радіо, частково — і в телебачення. Звичайно, відсоток людей, котрі читають інтернет-ЗМІ в Україні, не такий великий: дається взнаки менша кількість персональних комп’ютерів, з’єднаних з Інтернетом. Проте і за таких умов відвідуваність «типових» українських новинарних та інформаційних сайтів зараз складає 20—40 тисяч відвідувачів щоденно, не зважаючи на сезонний літній спад. У часи виборчих та революційних баталій цифри зростали і до 100 тисяч. Звичайно, це менше, ніж у найбільших щоденних газет, проте динаміка зростання аудиторії явно не на користь останніх» [1]. Залишається лише додати, що за той час, який минув від дня публікації матеріалу (6 серпня 2005 року), наведені цифри могли лише зрости.

Якою ж сьогодні є інформаційна складова українського Інтернету? Виконаємо невеличке дослідження діяльності найпотужніших мережевих інформагентств нашої країни.

2. Найпопулярніші Українські інформаційні портали

Про популярність того чи іншого сайту можна довідатися із рейтингів, які ведуть спеціальні мережеві служби. Рейтинги складають як для всіх зареєстрованих у службі сайтів загалом, так і для окремих категорій. Інформаційні портали разом з більш спеціалізованими сайтами новин та Інтернет-версіями електронних і паперових мас-медіа належать до категорії «ЗМІ та періодика».

Найвідомішим серед українських є рейтинг порталу bigmir.net (http://top.bigmir.net/). Зокрема, у згаданій категорії «ЗМІ та періодика» перших п’ять місць за березень-квітень 2007 року займали мережеві інформаційні агентства Кореспондент, Оглядач, Подробности, ForUm і Фраза. Однак в іншому рейтингу – порталу TopPING (http://mytop-in.net/) – перша п’ятірка виглядає по-іншому: Українська Правда, Оглядач, Подробности, Обком і ForUm. А рейтинг від порталу I.UA (http://catalog.i.ua/) виглядає ще інакше: Подробности, Фраза, ProUa, УРА-Информ і Власти.Нет. Пояснення просте: сайти беруть участь не у всіх рейтингуваннях, інколи з певних причин просто відмовляючись від послуг окремих служб. Отож, визначити серед мережевих інформаційних агентств справжніх лідерів за відвідуваністю можна, лише проаналізувавши кілька рейтингів.

У нашому дослідженні будемо враховувати також інші критерії:

а) широка тематична охоплюваність у поданні інформації (що відповідає поняттю інформаційного порталу);

б) відкритість доступу до тексту новин (деякі інформагентства надають такий доступ лише передплатникам);

в) наявність україномовної версії (для повної відповідності означенню «український»).

Виконавши такий аналіз, одержимо таку п’ятірку найпопулярніших українських інформаційних порталів: Українська Правда (скорочено УП, http://www.pravda.com.ua/), Кореспондент (http://ua.korrespondent.net/), Оглядач (http://oglyadach.com/, більше відомий за російськомовною версією Обозреватель), ForUm (http://ua.for-ua.com/) і ProUa (http://ua.proua.com/). Середню відвідуваність цих сайтів за день упродовж березня-квітня 2007 року відображено в табл. 1.

Таблиця  1

Середньоденна відвідуваність головних українських інформаційних порталів
за березень-квітень 2007 року

 

УП

Кореспондент

Оглядач

ForUm

ProUa

відвідувачі

109421

88778

73662

48775

12517

перегляди

688843

683541

486525

188413

105493

рейтингувальник

TopPING

bigmir)net

I.UA

Відразу привертає увагу непропорційно мала кількість відвідувачів порталу ProUa порівняно з кількістю переглядів. Пояснити це можна, проаналізувавши статистику відвідуваності одного й того ж сайту (наприклад, Подробности) у різних рейтингових службах (табл. 2). Як бачимо, кількість переглядів є зіставною у всіх трьох випадках, а відвідувачів – лише для рейтингів bigmir)net і TopPING, натомість I.UA дає тут значно занижене число. Чому ж узагалі є відмінності у цих даних, які повинні бути якщо не ідентичними, то принаймні дуже близькими, варто запитати у керівників згаданих служб.

Таблиця  2

Статистика середньоденної відвідуваності сайту Подробности
за березень-квітень 2007 року від різних рейтингових служб

 

bigmir)net

TopPING

I.UA

відвідувачі

49706

53821

27428

перегляди

184666

162708

171323

Тепер проаналізуємо роботу вибраних мережевих інформаційних агентств за два дні: 26 лютого 2007 року (понеділок) та 20 березня (вівторок).

3. Особливості подання новин окремими порталами

Природно, що кожне з головних мережевих інформаційних агентств має свої особливості у поданні інформації. Дослідимо тут такі характеристики, як тривалість роботи, кількість і частота появи новин (окремо виділятимемо часовий інтервал найактивнішої діяльності – з 9 до 20 години), співвідношення україномовної та російськомовної версій. Підзаголовки для кожного порталу подаватимемо так, як він сам визначає себе у заголовку вікна браузера або «шапці» веб-сайту.

Українська правда

Мережеве інформаційне агентство Українська правда (УП) – одне із найпопулярніших серед усіх українських порталів новин. Цьому сприяють як ім’я засновника та першого керівника УП – Георгія Гонгадзе, так і активна громадська позиція агентства упродовж усього терміну його існування, спрямована на захист демократичних цінностей, свободи слова та української державності. Кількісні характеристики роботи порталу за два досліджувані дні наведено у табл. 3.

Таблиця  3

Характеристики роботи інформаційного порталу Українська правда
за 26.02.2007 та 20.03.2007

 

 

26.02.2007, понеділок

20.03.2007, вівторок

укр.

рос.

укр.

рос.

початок

10:47

10:52

08:00

08:05

кінець

19:12

19:16

21:41

21:45

тривалість

08:25

08:24

13:41

13:40

кількість

48

48

59

59

період (хв.)

10,5

10,5

13,9

13,9

з’явилося раніше

32

16

43

16

кількість (9-20)

48

48

53

53

період (9-20)

13,8

13,8

12,5

12,5

Відразу слід зазначити, що пізній початок та раннє завершення роботи агентства за 26.02.2007 (понеділок) є швидше випадковістю, хоча інколи після вихідних УП й справді розпочинає свою діяльність дещо пізніше, аніж звичайно, і провадить її менш активно. Кількість новин на сайті не надто висока (48 та 59), а період оновлення стрічки становить близько 13–14 хвилин.

Характерною рисою в діяльності агентства є те, що всі новини воно подає обома мовами, причому україномовні версії у переважній більшості випадків з’являються раніше, аніж російськомовні.

Крім новин, значне місце на сайті УП відведено аналітичним матеріалам, причому інколи й таким, автори яких мають суттєво відмінні від редакційних погляди. Анонси статей розташовано у верхній частині головної веб-сторінки так, що вони відразу привертають до себе увагу.

Кореспондент – українська мережа новин

Інформаційний портал Кореспондент, котрий за відвідуваністю ненабагато поступається Українській правді, намагається позиціонувати себе як незалежне, об’єктивне та респектабельне мережеве агентство. Однак у кризові моменти стають доволі відчутними його симпатії до демократичних сил. Кількісні ж параметри роботи порталу за досліджувані дні наведено у табл. 4.

Таблиця  4

Характеристики роботи української мережі новин Кореспондент
за 26.02.2007 та 20.03.2007

 

 

26.02.2007, понеділок

20.03.2007, вівторок

укр.

рос.

укр.

рос.

початок

08:47

08:05

08:39

07:42

кінець

22:05

22:00

21:58

22:15

тривалість

13:18

13:55

13:19

14:33

кількість

80

125

101

133

період (хв.)

10,0

6,7

7,9

6,6

з’явилося раніше   

2

76

кількість (9-20)

72

113

89

120

період (9-20)

9,2

5,8

7,4

5,5

Слід зазначити, що мережа Кореспондент (точніше її російськомовна версія) працює практично цілодобово, однак у нічний час інформаційні повідомлення з’являються дуже рідко – трохи більше одного за годину, тому для більшої об’єктивності у веденні статистики за початок роботи взято момент регулярної появи новин. З першого погляду на таблицю привертає увагу значно більша – приблизно удвічі – кількість новин порівняно з УП, і відповідно удвічі меншим є період їхнього оновлення.

Порівняння мовних версій Кореспондента дає підсумок, невтішний для української: вона працює не цілодобово, а у доволі чітких часових рамках (від половини 9-ї до 22-ї), кількість новин у ній суттєво менша (80 (26.02) та 101 (20.03) проти 125 та 133 відповідно), період оновлення – відчутно більший, і практично всі новини спочатку з’являються у російськомовній версії, і лише після цього частину з них перекладають українською.

Щодо аналітичних матеріалів, то вони не відіграють скільки-небудь відчутної ролі на сторінках порталу, і тут Кореспондент цілком відповідає своєму означенню як мережі новин.

Оглядач – щохвилинна Інтернет-газета

Третьою за відвідуваністю мережевою службою новин є Інтернет-газета Оглядач. Її своєрідність полягає у приналежності до порталу Обоз.ua як інформаційної компоненти, і це відразу дається взнаки під час аналізу її роботи. Перегляд політичних новин Оглядача відразу видає його особливу прихильність до однієї із сил помаранчевого табору. Кількісні характеристики роботи служби наведено у табл. 5.

Таблиця  5

Характеристики роботи Інтернет-газети Оглядач
за 26.02.2007 та 20.03.2007

 

26.02.2007, понеділок

20.03.2007, вівторок

укр.

рос.

укр.

рос.

початок

07:05

07:14

07:58

09:24

кінець

22:23

23:58

22:05

23:58

тривалість

15:18

16:44

14:07

14:34

кількість

121

87

111

79

період (хв.)

7,6

11,5

7,6

11,1

однією мовою    

52

18

48

16

кількість (9-20)

109

66

101

60

період (9-20)

6,1

10,0

6,5

11,0

Діяльність Оглядача також можна вважати цілодобовою, однак її особливість порівняно з Кореспондентом полягає у високій активності аж до опівночі, після якого йде малоактивний проміжок з відновленням звичного режиму після сьомої ранку. Загальна кількість новин близька до тієї, що подає Кореспондент.

Цікавим є аналіз мовних версій Інтернет-газети. Певну частину новин (трохи менше половини) вона подає обома мовами, причому ці повідомлення з’являються одночасно на відповідних веб-сторінках (Оглядачі та Обозревателе). Решта новин є різними і, що доволі несподівано, україномовних серед них значно більше! Однак не варто перебільшувати «україномовоцентричності» порталу: до його складу входять спеціалізовані сайти – Кияни для столичних новин, Спортобоз – для спортивних, Автообоз – для автомобільних, Кинообоз – для новин кіно тощо, інформацію в яких подано переважно або виключно російською мовою. Звичним є також посилання з україномовної стрічки новин на російськомовні тексти і навпаки.

Ще однією особливістю Оглядача є акцентування не на політичних новинах, а на різнопланових повідомленнях з «цікавинками», здатними привернути увагу якнайширшого кола Інтернет-читачів. Значне місце на сайті посідає також аналітика, хоча у верхній частині головної веб-сторінки подано лише анонс «ударного» матеріалу (топ-статті), а решта розташовані нижче, після заголовків головних подій.

ForUm – найпопулярніше Інтернет-видання

Незважаючи на гучну назву – «Найпопулярніше Інтернет-видання», мережева служба новин ForUm за відвідуваністю займає лише четверте місце серед досліджуваних. Зараз вона намагається подавати інформацію більш-менш об’єктивно і неупереджено, хоча перед президентськими виборами 2004 року та під час подій Помаранчевої революції була серед тих небагатьох мережевих інформагентств, які займали яскраво виражену провладну позицію. Характеристики роботи порталу за два досліджувані дні наведено у табл. 6.

Таблиця  6

Характеристики роботи Інтернет-видання ForUm
за 26.02.2007 та 20.03.2007

 

26.02.2007, понеділок

20.03.2007, вівторок

укр.

рос.

укр.

рос.

початок

08:00

07:03

07:09

07:09

кінець

21:44

21:58

21:53

21:59

тривалість

13:44

14:55

14:44

14:50

кількість

84

123

129

213

період (хв.)

9,8

7,3

6,9

4,2

з’явилося раніше   

4

80

кількість (9-20)

76

99

115

195

період (9-20)

8,7

6,7

5,7

3,4

Часовий режим роботи Інтернет-видання ForUm приблизно такий же, як і у мережі новин Кореспондент – формально цілодобовий, фактично ж активна робота розпочинається приблизно о сьомій ранку і закінчується близько десятої вечора. Однак кількість повідомлень на сайті агентства дуже велика, а за 20.03.2007 вона значно перевищує навіть високі показники мережі Кореспондент.

Порівняльний аналіз мовних версій мережевого видання ForUm дає для української ще більш невтішні результати, аніж аналогічні дослідження для Кореспондента. Співвідношення кількості новин різними мовами доходить просто до непристойного (213 до 129 на користь російської за 20.03.2007), і враження, що україномовна версія потрібна тут лише для престижу, набуває форми твердого переконання.

Аналітика на сайті ForUm присутня, однак не відіграє надто великої ролі, про що свідчить і її розташування у середній частині головної веб-сторінки.

ProUA – інформаційний портал

Останнім за відвідуваністю серед розглядуваних є інформаційний портал ProUA. Кількісні показники його роботи за відповідні дні наведено у табл. 7.

Загалом інформаційна діяльність порталу нагадує Українську правду: доволі чітко визначений часовий інтервал роботи, однакова кількість новин в обох мовних версіях, значна кількість аналітичних матеріалів, анонси яких розташовано поряд зі стрічкою новин на чільному місці головної веб-сторінки. Щоправда, загальна кількість повідомлень на сайті ProUa відчутно вища, причому тих, що раніше з’явилися в україномовній версії, приблизно стільки ж, як і вперше поданих російською.

Таблиця  7

Характеристики роботи інформаційного порталу ProUa
за 26.02.2007 та 20.03.2007

 

26.02.2007, понеділок

20.03.2007, вівторок

укр.

рос.

укр.

рос.

початок

08:19

08:29

08:45

08:43

кінець

20:00

20:06

20:14

20:11

тривалість

11:41

11:37

11:29

11:28

кількість

83

83

84

84

період (хв.)

8,4

8,4

8,2

8,2

з’явилося раніше   

37

46

45

39

кількість (9-20)

79

76

81

81

період (9-20)

8,4

8,7

8,1

8,1

4. Порівняльний аналіз діяльності порталів

Щоб порівняти роботу досліджуваних українських порталів новин, зберемо їхні кількісні параметри 20.03.2007 в одну таблицю 8. Відразу впадає у вічі схожість показників Української Правди і ProUa: визначений час роботи, поза яким агентство не працює, порівняно невелика кількість новин (вимірювана двозначним числом), відносна рівноправність україномовної та російськомовної версій. ProUa подає більше новин і значно частіше оновлює їхню стрічку, однак УП зазвичай раніше починає і пізніше закінчує роботу, працюючи загалом довше.

Таблиця  8

Порівняння результатів роботи головних українських інформаційних порталів
за 20 березня 2007 року

 

 

УП

ProUa

Кореспондент

ForUm

Оглядач

укр.

рос.

укр.

рос.

укр.

рос.

укр.

рос.

укр.

рос.

початок

08:00

08:05

08:45

08:43

08:39

 07:42*

07:09

07:09*

07:58*

09:24*

кінець

21:41

21:45

20:14

20:11

21:58

22:15*

21:53

21:59*

22:05*

23:58*

тривалість

13:41

13:40

11:29

11:28

13:19

14:33

14:44

14:50

14:07

14:34

кількість

59

59

84

84

101

133

129

213

111

79

частота

13,9

13,9

8,2

8,2

7,9

6,6

6,9

4,2

7,6

11,1

кількість (9-20)

53

53

81

81

89

120

115

195

101

60

частота (9-20)

12,5

12,5

8,1

8,1

7,4

5,5

5,7

3,4

6,5

11,0

* формально цілодобово, але з різким зниженням активності у нічний час

Так само схожа діяльність інформаційних порталів Кореспондент і ForUm: робота в цілодобовому режимі (хоча й із низькою активністю в нічний час), виразна другорядність україномовної версії, велика кількість новин та висока частота оновлення стрічки. Окремо стоїть мережеве видання Оглядач, порівняти який з іншими складно через його своєрідність, значною мірою зумовлену входженням у більш універсальний портал Обоз.

Ще одним важливим показником роботи інформаційних агентств є оперативність у поданні інформації. Порівняємо швидкість реагування досліджуваних порталів на чотирьох найважливіших політичних подіях за 20 березня 2007 року (табл. 9).

Таблиця  9

Порівняння оперативності головних українських інформаційних порталів
за реакцією на важливі політичні новини за 20 березня 2007 року

Новина

ProUa

УП

ForUm

Коресп.

Оглядач

Огризко знову не став міністром

10:52

10:51

11:04

10:55

 

Луценка викликали на допит до
Генпрокуратури

11:11

10:35

11:08

10:46

 

Ющенко відклав візит до Росії

18:38

 16:42*

18:41

18:53

 

Ющенко вніс кандидатуру Яценюка
на посаду глави МЗС

19:40

19:16

 

19:52

19:49

* інформацію подано як прогноз, базований на витоку інформації

Як бачимо, безсумнівним лідером за цим показником є Українська Правда, котра всі зазначені новини подала першою. Серед решти інформагентств ProUa першим подало 3 новини з 4 і посіло друге місце, а Кореспондент в очній дуелі продемонстрував невелику перевагу над ForUm’ом. Оглядач виявив цікавість лише до однієї з політичних новин, проігнорувавши три інші.

5. Висновки

Отож, порівнюючи інформаційну діяльність головних українських інформаційних служб у мережі Інтернет, можна поділити їх на три групи. До першої належать портали Українська Правда і ProUa, характерними рисами діяльності яких є:

а) заданий часовий інтервал роботи, поза яким агентство не працює;

б) порівняно невелика кількість інформаційних повідомлень;

в) відносна рівноправність україномовної та російськомовної версій;

г) висока оперативність у поданні новин;

д) велика роль аналітичних матеріалів.

Друга група, до якої слід віднести інформаційні мережі Кореспондент і ForUm, виділяється тим, що її учасники:

а) працюють у цілодобовому режимі, хоча з низькою активністю в нічний час;

б) подають велику кількість новин та часто оновлюють їхню стрічку;

в) головною вважають російськомовну версія, україномовну – другорядною;

г) менш оперативно реагують на гарячі політичні події;

д) не надають великого значення аналітиці.

Окремо від усіх стоїть мережеве видання Оглядач, об’єктивно оцінити яке можна лише у поєднанні з аналізом інших складових порталу Обоз, що залишилося поза межами цієї роботи.

Звичайно, для якихось далекосяжних висновків потрібен значно глибший аналіз на суттєво більшій кількості матеріалу, однак навіть це невеличке дослідження дає цікаву картину інформаційного сегмента українського Інтернету.

ПОСИЛАННЯ

1. Тарас Паньо. «Випічка» інтернет-новин. Український рецепт // Дзеркало тижня. № 30 (558), 6–12 серпня 2005 р. http://www.dt.ua/3000/3050/50788/

2. Українська Правда. http://www.pravda.com.ua/

3. Кореспондент – українська мережа новин. http://ua.korrespondent.net/

4. Оглядач – щохвилинна Інтернет-газета. http://oglyadach.com/

5. ForUm – найпопулярніше Інтернет-видання. http://ua.for-ua.com/

6. ProUA – інформаційний портал. http://ua.proua.com/